Penyelewengan jalan
tarbiyah akidah atau berlakunya fenomena ‘kekeliruan berakidah’ dalam kalangan
umat Islam tanpa disedari menjadi faktor utama yang membawa keruntuhan tamadun Islam yang gilang
gemilang yang pernah mewarnai dunia pensejagatan. Munculnya ilmu Akidah baru
dalam Islam yang diberi nama ilmu Kalam (fahaman Muktazilah dan Ilmu Sifat 20)
semasa pemerintahan kerajaan Abbasiyyah pada kurun ke 8 M. (bermula di zaman Khalifah
al-Ma’mun) dan teori Tauhid Wahabi di Arab Saudi pada kurun ke 18 M. telah
mengelirukan dan menyelewengkan ummah daripada memiliki tasawwur Akidah
al-Quran yang sebenar. Malahan kebanyakan umat Islam di zaman ini terus
memandang sepi dan meminggirkan begitu sahaja “rahsia kekuatan ummah” yang menjadi faktor utama kejayaan dan keagungan generasi umat Islam di
zaman awal itu.
Hakikatnya, bangsa Arab
pernah menempa zaman keagungan dengan Islam (Akidah al-Quran) dalam tempoh 30 tahun sahaja (menguasai
Jazirah Arab), tetapi kini mereka jatuh
tersungkur di tangan Barat yang mendominasi dunia terutama dari segi ekonomi
dan teknologi akibat penyelewengan proses tarbiyah akidah. Kejayaan
golongan yang memiliki kesempurnaan akidah
tidak hanya kepada bangsa Arab sahaja, malah bangsa Turki, Kurdi dan
Tartar dan lain-lain juga telah pernah menempa zaman keagungan masing-masing
dengan Islam (Akidah al-Quran). Berzikir dan mujahadah inilah menjadi rahsia
kekuatan rohaniah yang dibina oleh pemimpin-pemimpin yang bertaqwa dari
kalangan bangsa itu seperti Khalifah
Muhammad al-Fateh daripada bangsa Turki, Panglima Salahuddin al-Ayubi daripada
bangsa Kurdi dan Timurlane daripada bangsa Tartar. Dengan kesungguhan
mengerjakan amalan rohani Islam (berzikir terus menerus dan qiyamullail) mereka
dapat memiliki “rahsia kekuatan ummah”
dan sifat taqwa yang
sebenar-benarnya. Mereka menjadi bangsa yang kuat dan mulia.
Ternyata mereka (golongan
Wahabi) telah pun “hanyut” dalam tarbiyah ilmu Akidah reka cipta hingga
“mencairkan” prinsip-prinsip akidah sebenar yang seharusnya tidak boleh
digolok-gadai. Mereka (kaum Wahabi)
hanya berbangga dengan slogan dakwah yang dicanang-canangkan sejak 200 tahun
lalu, iaitu membasmi “syirik, khurafat
dan bid’ah” dalam kalangan ummah, tetapi sifat-sifat keji (mazmumah)
dalam diri terus subur dan berkembang
dalam kalangan bangsa Arab dan para pengikut mereka di negara-negara Islam masa
kini tanpa disedari. Mereka (golongan Wahabi) sentiasa menafikan dan
mengabaikan tarbiyah hati (berzikir dan mujahadah), lantas menjadikan mereka
tergelincir dari landasan akidah yang sebenar (Akidah al-Quran). Tegasnya,
dakwah akidah yang dicanang-canangkan (teori Tauhid Wahabi) dalam tempoh yang begitu
lama tidak dapat memulihkan keruntuhan akhlak, kehancuran
negara-negara Arab dan kepincangan akidah bangsa Arab dan umat Islam lain sebagaimana yang diwarwarkan.
Malahan pengaruh dan kekusaan mereka mula pudar, merosot dan tewas. Ini kerana Allah sudah tarik kekuatan ummah dan diganti dengan
kelemahan. Ditarik kemuliaan diganti dengan kehinaan. Ditarik kemenangan, diganti dengan
kekalahan. Mereka gagal
memperlihatkan kebenaran Islam. Mereka tidak memperlihatkan imej mulia dan
tingginya ajaran Islam
Perbincangan yang telah
kita buat dalam buku ini telah menunjukkan dengan jelas kepentingan dan
keutamaan amalan zikrullah sebagai tonggak utama dalam Akidah al-Quran berdasarkan bukti-bukti kukuh yang tidak
boleh dipertikaikan lagi. Hal demikian menunjukkan pendirian para tokoh Tasawuf
menjadikan konsep berzikir dan mujahadah yang diketengahkan oleh mereka sebagai
satu jalan terbaik untuk sampai kepada mengenal (makrifah) Allah.
Tanpanya, seseorang akan hanya mampu beriman kepada Allah secara taklid
(ikut-ikutan) sahaja dan ia tidak sampai ke destinasi (mendapat rahmat
dan keredaanNya) yang ditujunya itu. Oleh
itu, kita mengharapkan semua perbincangan dan kajian dilakukan dapat menyelesaikan semua permasalahan
dan kekeliruan berkaitan amalan zikrullah
(Akidah al-Quran) dapat
diperbetulkan, dan sekali gus dapat menangkis berbagai kekeliruan dan salah
faham yang berlaku sejak sekian lama
mengenainya, serta mampu mengembalikan yang hak (amalan zikir mengingati Allah)
kepada tempatnya yang sebenar (Akidah Islam). Malah lebih dari itu, kita
mengharapkan ilmu dan amalan zikrullah
(tarekat Tasawuf) dijadikan tunjang pendidikan agama (tarbiyah Akidah Islam) di peringkat sistem pengajian pondok,
pusat-pusat tahfiz al-Quran, sekolah-sekolah rendah dan menengah, dan
pusat-pusat pengajian tinggi kerana ia merupakan cara terpenting menyampaikan
seseorang kepada kepada mengenal (makrifah) Allah iaitu mengukuhkan hubungan
ingatan hamba kepada Allah supaya terjalin ikatan keham- baan yang kukuh dalam
dirinya iaitu sentiasa mentauhidkan Allah dalam setiap detik kehidupannya.
Malahan jati diri umat Islam akan terjamin dan dapat diserlahkan dengan jelas
dan cemerlang.
Sementara penolakan
terhadap amalan zikrullah sebagai tonggak utama dalam Akidah al-Quran oleh
golongan ahli zahir (mazhab Fuqaha, mazhab Wahabi, jemaah Tabligh dan
lain-lain) adalah satu salah faham yang perlu diperbetulkan kerana ia bertitik-tolak
daripada kekeliruan dalam memahami nas al-Quran dan al-Sunnah terhadap kewajipan
berzikir mengingati Allah terus menerus sebagai tuntutan wajib yang mana
maksudnya adalah lebih jauh daripada sekadar sebutan lisan. Amat jelas bahawa inti
pati dan tonggak utama dalam akidah yang sebenar bukanlah seperti yang diamalkan
atau dicapai oleh majoriti umat Islam di zaman ini (tarbiyah akidah menerusi
ilmu Kalam dan teori Tauhid Wahabi), sebaliknya ia terkandung secara qat‘i
(mutlak) di dalam al-Quran dan al-Sunnah. Melihat akidah berdasarkan tasawwur
amalan mereka adalah satu kesalahan kerana mereka boleh diselewengkan. Dengan itu maksud dan hakikat
Akidah Islam yang terkandung di dalam
al-Quran dan al-Sunnah itulah yang wajib dipegang dan diberi perhatian oleh
umat Islam demi mendapat tasawwur yang sahih terhadapnya.
Hakikatnya, amalan ini
merupakan bahagian asasnya yang sangat penting kerana tanpanya maka agama Islam
bukan sahaja tidak akan sempurna tetapi akan menjadi lemah dan tidak bermaya.
Amalan ini penting dalam Islam kerana ianya mampu me- nyampaikan seseorang
kepada mengenal Allah S.W.T. dan menjadi roh atau inti pati bagi segala amal
ibadat seperti solat, haji, jihad, mencari rezeki, puasa dan sebagainya. Kepada
golongan yang ingin memiliki tasawwur terhadap akidah yang sebenar, mereka mesti
mengikut peraturan yang telah ditetapkan Allah S.W.T. di dalam al-Quran
(berzikir dan mujahadah) yang sudah tergambar dengan jelas dan nyata yang dapat
menangani gejala buruk maksiat, rasuah, kezaliman, jenayah dan keruntuhan akhlak
dalam kalangan ummah. Malahan kita harus meninggalkan tarbiyah akidah menerusi
pemahaman ilmu Akidah reka cipta yang tiada hubungan dengan roh/hati (gagal
mencapai khusyuk hati yang sebenar-benarnya).
Kini
tiada siapa dapat menafikan bahawa umat Islam dalam keadaan lemah dan terhina.
Sama ada di bidang rohani (akidah), intelektual dan material (duniawi), umat
Islam telah ketinggalan begitu jauh daripada penganut-penganut agama lain. Di
mata dunia, umat Islam telah dilabel sebagai militan, miskin dan bodoh. Kadar
pengangguran, buta huruf dan kemiskinan di negara-negara Islam sangat tinggi
berbanding negara-negara Eropah dan lain-lain. Oleh itu, usaha memperbetulkan
semula jalan (tarbiyah akidah ummah) itu mesti dilakukan agar keunggulan Islam
dapat direalisasikan sebagai “way of life” yang dapat dilihat, dirasai
dan dikongsi oleh manusia pada masa kini bukan sahaja dari segi teorinya,
tetapi juga pelaksanaannya. Inilah “Islam” yang telah diperjuangkan oleh Nabi
s.a.w. dan para sahabat r.a. sehingga baginda mampu menegakkan tamadun rohaniah
yang tinggi dan asas bagi tamadun kemanusiaan (duniawi) yang kukuh untuk
disambung oleh generasi al-salaf.
Oleh itu, sumber daya
manusia Muslim yang cukup ramai masa kini seharusnya dapat dibina dan dididik
dengan tarbiyah akidah yang hakiki supaya masyarakat Islam berakhlak mulia dan
bertaqwa, dan memiliki ilmu fardu kifayah seperti kekuatan ilmu,
ekonomi, sains, teknologi dan ketenteraan pada skala tinggi. Di tangan golongan
inilah diharapkan terbinanya negara-negara Islam yang aman makmur dan mendapat
keampunan Ilahi. Dengan sifat professional mereka akan berjaya membina
kemakmuran di dunia. Manakala dengan sifat taqwa mereka berjaya membina
keamanan dan layak mendapat keampunan Allah dan kebahagiaan di akhirat.
Meskipun selalu diwarwarkan bahawa inilah zaman
kebang- kitan Islam yang tidak dapat dibendung, namun pengikutnya masih
teraba-raba, tercari-cari mencari kaedah untuk menyelesaikan masalah ummah. Di
satu pihak yang lain seluruh ideologi dunia sedang tenat yang mana bukan saja
tidak berjaya menyelesaikan masalah manusia, malah menjadi pencetus huru hara.
Ideologi dunia kini ibarat matahari petang yang hanya menunggu saat untuk
terbenam. Namun yakinlah bahawa inilah zaman kebangkitan Islam yang tidak dapat
dibendung. Allah S.W.T. akan memuliakan umat Islam di akhir zaman seperti yang
dijanjikan dengan syarat umat Islam seharusnya benar-benar faham dan perihatin
terhadap segala masalah ummah dan hendaklah kembali kepada pemurniaan Akidah
al-Quran dengan usaha ikhtiar yang benar-benar tepat. Natijah dari ketepatan
itulah nanti Allah datangkan kejayaan dan kemenangan kepada ummah.
Inilah yang berlaku di
dunia masa kini, dunia sedang dipenuhi kezaliman. Hati manusia dilanda
kerusuhan dan keserabutan. Krisis berlaku di mana-mana. Tidak puas hati, putus
asa dan kecewa dialami oleh semua peringkat dan golongan. Kekacauan dan porak
peranda politik tidak terkira lagi. Kesan dan natijah dari semua itu, hati
manusia sangat mendambakan satu perubahan.
Mereka inginkan suasana yang lebih selesa zahir dan batin.
Revolusi-revolusi
lahiriah tidak berjaya mengubah jiwa dan nafsu manusia yang sentiasa rakus dan
tamak haloba. Keresahan dan kegelisahan menunjukkan manusia sudah sangat kecewa
dengan sistem yang ada. Sistem yang sama sekali telah gagal malah membawa
kerosakan kepada kehidupan manusia. Gelisah dan mengharapkan satu perubahan
membuktikan dunia sudah amat zalim. Mengharapkan perubahan itu merupakan saat
kemunculan Islam dengan kekuatan rahmat dan pertolongan Allah S.W.T. akan
menundukkan mereka dan memimpin dunia ke arah kedamaian dan kemakmuran bagi
menggantikan dunia yang penuh kezaliman dan keganasan. Inilah potensi sebenar yang ada pada Islam
yang tidak dapat dilihat oleh Barat bahkan umat Islam juga kabur tentang
kekuatan dan kemampuan mereka sendiri.
Kesimpulannya, menerusi proses tarbiyah akidah
yang sebenar, umat Islam akan sedar tentang hakikat dirinya, Tuhannya, apa
tujuan dan ke mana akhir kehidupannya. Oleh itu, mereka tidak dapat menafikan
dan mengabaikan fitrah manusia yang memiliki hati yang sudah mengenal
Penciptanya (tetapi terhijab oleh sifat-sifat mazmumah) dan mereka
sentiasa inginkan keamanan, kebahagiaan dan kebaikan. Di tahap ini fitrah
positif manusia yang inginkan kebaikan
disuburkan. Dengan ini tasawwur tentang peranan hamba dan khalifah, hasanah dunia
dan akhirat, kehidupan dunia dan akhirat, kehidupan dan kematian, rohaniah dan
pembangunan (duniawi), akan tepat dan jelas. Dan jika tahap kesedaran ini telah
dilalui dengan baik, maka proses tarbiyah akidah, pengisian ilmu dan pimpinan
seterusnya akan menyusul dengan lancar selaras dengan tiga peranan manusia di
muka bumi sebagaimana tercatat dalam al-Quran – hamba, khalifah dan pemakmur
muka bumi.
Untuk menyelamatkan orang lain, umat Islam
mestilah membuktikan bahawa mereka mampu terlebih dahulu menyelamatkan diri
mereka sendiri. Tegasnya, dari segi lahiriah negara-negara Islam mestilah
membina kekuatan ekonomi, politik, perpaduan dan ketenteraan mereka sendiri.
Manakala di sudut rohaniah pula, umat Islam mestilah mampu memiliki Akidah
Islam yang sebenar, membina satu kehidupan yang lebih adil, amanah, jujur,
bertimbang rasa, pemaaf, pemurah, berani dan bersih daripada kemungkaran,
kezaliman, rasuah, penyelewengan kuasa dan kemaksiatan. Jika kedua-dua syarat
ini dipenuhi, maka Islamlah yang lebih layak menggantikan Barat sebagai pemimpin
dunia. Islam mesti mengambil giliran mendominasi tamadun dunia dengan penuh
keharmonian. Asakan kekejaman bukan alasan untuk berlaku kejam. Jika demikian,
bilakah kekejaman akan berakhir.
Pejuang Islam yang sebenar bukanlah mereka yang berjuang secara terdesak
atau reaktif. Sebaliknya mereka bangun dengan wajah yang lebih harmoni, mendidik,
mendamaikan dan menawarkan satu tamadun yang lebih tinggi daripada apa yang
diberikan oleh Barat kepada dunia. Islam datang untuk menyelamatkan dunia –
Barat dan Timur, bukan sebaliknya. Inilah potensi sebenar yang ada pada Islam.
No comments:
Post a Comment